luni, 20 noiembrie 2017

Haikuul zilei -- 20 noiembrie 2017



la ultimul bal -
săltată cu frunzele
o buburuză

(Luminița Ignea)


        Sînt poeme a căror citire trebuie făcută de la bun început prin empatie cu intențiile autorului. Ca și cum, ghicindu-i gîndurile, ai fi chiar tu autorul și ai construi un fapt verosimil, mai presus de realitate. Și atunci poți simți că în niciun caz autorul nu se referă în primul vers la vreun bal real, cît ar fi el de faimos sau de jinduit, necum la balul toxic de sîmbătă seara.

        La ultimul bal este atunci doar o invitație de a asista și a lua parte sufletește la un eveniment deloc monden, care are loc an de an, cînd viața lumii vegetale și aceea a gîzelor se încheie. E un bal de adio care poate dura neistovit zile și săptămîni. Sintagma - poate de aici înainte măcar un substitut de kigo - derapează lesne spre sensul figurat pe care-l împărtășește laolaltă cu frunzele și buburuza. Atmosfera de toamnă se țese doar prin firele de poveste ale frunzelor și buburuzei bătute în urzeala întinsă între ultimul bal și săltată. Dincolo de elipsa nu doar a toamnei, ci și a altor cuvinte kigo care să o evoce, nici măcar inițiatorul și agentul evenimentului, vîntul, nu este pomenit explicit, ci doar sugerat prin săltarea frunzelor. Așa cum, și dansul, esența balului, se subînțelege doar din sugestiile balului și ale săltării.

        La ultimul bal cumulează astfel și o funcție ironică, ușor malițioasă la adresa bietelor frunze angrenate în vîrtejuri și turbulențe involuntare. Asta cu atît mai mult cu cît săltate, departe de a fi o galantă invitație la dans, implică o acțiune punitivă brutală și violentă a unei presupuse autorități – umflare, luare pe sus.


        Dacă cele două părți ale poemului nu ar fi fost alăturate astfel, balul ar fi rămas bal și săltarea frunzelor doar zburătăcire fără rost – realități diferite, de sine stătătoare, indiferente una alteia, anchilozate în banalitatea existenței lor. Adică lipsite de valențele ludice ale unui dialog sugestiv. Așa însă, ele provoacă închipuirea cititorului să le distribuie în roluri de necrezut, pe cît de fabuloase, tot pe atît de verosimile. Într-un haiku, elementele de compoziție uită de ceea ce sînt pentru a se dedica unor roluri în care se reinventează. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu