miercuri, 3 ianuarie 2018

Haikuul zilei -- 3 ianuarie 2018



concert de Crăciun -
în debara balada
unui greier mic

(Cezar-Florin Ciobîcă)


        Eleganța supremă a poemului este resimțită prin citirea lui lejeră. Nimic nu este forțat sau dificil în formulare. E ca și cum ai citi din mersul unui vehicul anunțuri simplissime făcute special pentru a nu da de lucru descifrării și a spune direct (numai) ce e de spus. Fără pretenții sau prețiozități inutile sau parazitare.

Alăturarea celor două părți ale poemului este și ea, aparent, aleatorie. S-a nimerit doar ca două sintagme, altfel banale, să fie una lîngă alta. Ăsta-i rafinamentul haiku-ului, să dea impresia că lucrurile n-au fost plănuite, că în spatele lor nu există o intenție. Să-ți dea de gîndit fără să pară c-o face deliberat.

O singură precizare – în debara – însoțește, localizînd-o, prestația greierului. Despre concertul de Crăciun nu știm mai multe, dar el are o anume monumentalitate și ne duce cu gîndul la o sală pe măsură, la o orchestră însoțită poate de coruri. Dar mai ales la sărbătoarea care îi este asociată și care, mai mult ca sigur, îl prilejuiește.
  
În debara – într-o anexă unde sînt depozitate lucrurile de care ne debarasăm, vechiturile. Acolo își găsește sălașul greierul care-și țîrîie monoton și spăsit balada. Face parte și el, și cîntecul lui dintre lucrurile de care ne descotorosim lesne pentru că sînt perimate, anacronice. Ca și balada lui Topârceanu, greierul nu mai este de actualitate, s-a uzat moral.

De aici încolo, simbolistica celor două evenimente este mereu contrastantă. Sărbătoare și tristă izolare. Grandoare și decădere. Prețiozitate și umilință. Civilizație a artificiului și sobrietate a simplității. Fastuozitate și naturalețe austeră.


Descotorosirea asta sună însă și a dorință de a scăpa de ceva care supără și incomodează, care ne mai stă în preajmă doar ca o mustrare care ne-ar putea jena. Murdărind viața noastră ireproșabilă.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu