marți, 29 august 2017

Hakuul zilei -- 29 august 2017


Nu mai tremură –
cad legănat tămâind
străvechiul gorgan 

(Corneliu Traian Atanasiu)


         Ceea ce a constituit punctul de plecare al poemului a fost contemplarea frunzelor în cădere. Departe de  a fi o cădere accelerată şi zgomotoasă, ca aceea a ghindelor sau a castanelor, care te pot face să tresari cînd liniştea prea mare este curmată brusc, aceea a frunzele are o anume lentoare şi un balans aparte care te duc cu gîndul la abandon. M-am gîndit deci la o modalitate de a fi, de a se comporta  a frunzelor desprinse de pe ramură ca un fel de detaşare de viaţă. Şi am rămas fixat pe sintagma legănîndu-se care pare să evoce mişcarea lor de cădere lentă, negrabnică.

         Este de fapt momentul cînd a încetat tremurul, palpitul vieţii. Deodată, frunzele au renunţat, au abdicat de la viaţă. De-acum urmează alt drum, acela al morţii.

         Şi, dacă tot e vorba de o cădere şi o aşternere pe pămîntul primitor, dacă fiecare frunză îngroaşe şi sporeşte vraful, am căutat, pentru a-l opune tremurului nestatornic al vieţii, ceva care să simbolizeze stabilitatea monumentală a morţii. Gorganul te duce cu gîndul la un mormînd străvechi sau, oricum, la o movilă suficient de impunătoare care s-a tot ridicat din depuneri îndelungate şi succesive.

         În acest context, ceea ce-ţi vine firesc şi banal în minte este faptul că, legănîndu-se, frunzele se-aştern / pe vechiul gorgan sau sporesc / străvechiul gorgan. Ar fi fost însă prea lesnicios şi prea ieftin să mă opresc la o soluţie atît de comună. Şi poemul n-ar fi avut tensiune, şarm, zvîc.

         Reluînd versul doi, am renunţat la legănîndu-se (prea lung şi prea molatic) şi am introdus căderea – cad legănat – fără să pierd balansul. Şi, brusc, mi-a venit ideea de a transfigura legănarea. Acum puteam să găsesc o altă modalitate, construită cu gerunziul, a căderii şi să spun un lucru de departe mai important şi mai paradoxal: frunzele cad îndeplinind un ritual, cădelniţînd – tămîind / străvechiul gorgan. Tremurul, odată încetat, mişcarea frunzelor devine mai amplă, mai gravă, mai profundă. Are în ea ceva sacru.

         N-ar mai fi de adăugat decît că tehnica construcţiei poemului este aceea a unei ghicitori. Lucrul evocat – frunzele – nu este numit. Evocarea se face doar prin numirea cîtorva trăsături proprii frunzelor: tremurul, căderea, legănarea.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu