papucul doamnei
scai după o urzică -
tună din senin
scai după o urzică -
tună din senin
(Petruța
Ionescu)
Văzîndu-l
așa, finalizat, ai putea spune că poemul pare de o simplitate la îndemîna
oricui. Neîndoielnic că multe dintre formulările excelente intrate în
compoziția unui poem bun sînt parțial rodul întîmplării, dar al uneia care,
deși lucrează inconștient, este efectul unei îndelungi experiențe acumulate
anterior. Și poate al unui travaliu serios și intens asupra textului în cauză.
Concentrarea formulării oferă totdeauna șansa unor omisiuni grăitoare. Scai
scurtează expresia, extrem de plastică, a se ține scai de, iar
înlocuirea prepoziției de cu după, dă formulării o nuanță
neașteptată: agățarea scaiului sugerînd agățatul femeilor, umbletul după
fuste. Sensul derapează și devine tîlc. Fabula e gata. Evident, papucul
doamnei (floare elegantă din familia orhideelor, beneficiind și de o
legendă locală) sugerează umbletul afemeiat: i s-ar fi aprins călcîiele dup-o
urzică. Mezalianța dintre o plantă selectă, cultivată-n grădină, și una
vulgară, crescută pe șanț, face deja deliciul galeriei. Dacă însă nu considerăm
că papucul (masculin) umblă singur și că, de fapt, în el se află realmente
piciorușul unei doamne, combinația cu urzica (feminină și ea) devine una de-a
dreptul picant-lesbiană, pentru unii prea libertină, pentru alții (mai
democrați) doar emancipată.
Completînd elipsele (verbală, de context și de situație) am ajuns la un
tîlc hîtru colportat de o țesătură aluzivă consistentă. Putem da acum un
înțeles generos ultimului vers. Tună din senin poate fi, în primă
instanță, doar acompaniamentul firesc al unei zile de primăvară tîrzie în care,
fără nicio grijă, am contemplat natura. Dacă însă derapăm de la notația
constatativă a faptului real, tunetul poate comenta șugubăț prima parte a
poemului ca o neașteptată și fericită reușită a îmbinării cuvintelor și
tîlcurilor de mai sus: a tunat și le-a adunat. Ca și pe eroinele
fabulei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu